Nový rok zo sebou prináša už dlho očakávané zmeny v zákone o DPH. Jednou z nich je aj zvýšená kontrola pri uplatňovaní odpočtu DPH z nákupov cez tzv. zjednodušené doklady.
Od 1.4.2016 vstúpi do platnosti nové pravidlo, na základe ktorého by sa malo zamedziť umelému znižovaniu daňovej povinnosti vďaka časti B3 kontrolného výkazu. V tejto časti sú sústredené nákupy zjednodušených faktúr. Ide o doklady vyhotovené elektronickými a virtuálnymi registračnými pokladnicami, kde doposiaľ platca DPH nebol povinný uvádzať žiadne záznamy o svojich dodávateľoch. Išlo o anonymnú časť kontrolného výkazu, kde sa všetky prijaté doklady uvádzali jednou súhrnnou sumou.
Podľa novej úpravy v prípade, že suma odpočítanej DPH v časti B3 bude rovná alebo vyššia ako hodnota 3 000 eur, bude daňovník povinný všetky tieto prijaté zjednodušené faktúry rozpísať. Konkrétne pôjde o podrobné informácie o dodávateľovi, ako pri klasickej faktúre, a to IČ DPH dodávateľa, výška základu dane a daň, ktorú si chce uplatniť na odpočet. Táto úprava by mala zamedziť opakovanému používaniu tých istých dokladov u rôznych daňovníkov na odpočet dane.